onsdag 19 augusti 2009

Himlen har fått en svart-vit ängel!

Det ofattbara har hänt! Vår goa "Skabb-Janne" är död =( . Ända sedan Rasmus köpte honom i september förra året så har vi förstått att det varit något "vajsing" med den råttan. Han hade kala fläckar på ryggen och såg tuffsig ut på nåt sätt. Periodvis har han smalnat av och varit hängig.
Vi tror att det är som Felix säger att "egentligen är vi också änglar, fast i en kropp". När man dör finns kroppen kvar fast ängeln flyger vidare... I dag har Janne flugit till himlen!
Vi begravde Janne i skogsbrynet där jag som barn begravde mina undulater och min hamster. Jag letade upp en fin sten som jag skrev in mina djurs namn på. Efter alla år har den texten försvunnit, men stenen finns kvar som ett minne. Rasmus skrev "JANE" på stenen:

Det känns bra för oss att ha en plats att gå till och minnas denna goa lilla råtta. Tuffsig och "skabbig" sprang han in i våra hjärtan. "Jag kommer aldrig glömma Janne!" säger Rasmus och jag håller med, inte jag heller...


Tänk för några dagar sedan sprang han omkring i barnens labyrint. Tur att vi inte visste då, vad vi vet idag...

Nu ska jag gå och lägga mig mellan barnen i dubbelsängen. De har gråtit i flera timmar men äntligen somnat. Jag har inte hjärta att flytta på dom nu, så vi delar säng alla tre i natt. Mackan konstaterade att han fick ta soffan! Hoppas att barnen inte är allt för ledsna i morgon när det äntligen är dags att gå till skolan igen...

Godnatt!

4 kommentarer:

  1. Lille Skabb-Janne! Vad goa barnen är då, det var kloka ord!

    SvaraRadera
  2. Stackars barnen. Det gör ont att se dem så ledsna. Hoppas att de får en ny råtta snart

    SvaraRadera
  3. Vad fint Sofie...........finns inte ord.
    Ni är bara för söta fam sjöberg.
    kraaaaamar på er/ Anna på kullen

    SvaraRadera
  4. Så sorgligt, men ändå... så vackert och så sött! Du är fantastisk Sofie, vad fint du tagit hand om barnens känslor. KRAMAR!

    SvaraRadera